Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kadett na bezpečnost. Začínal, když se ještě nemuselo poutat

Dnes se v autě nepoutají jen majitelé opravdu starých veteránů. Za nepřipoutání je pokuta, ale především už skoro každý chápe, že bez pásu je to opravdu nebezpečné. Před čtyřiceti lety byla situace jiná: poutání propagovaly kampaně, ale povinné nebylo. A mnoho aut pásy ani nemělo.
Opel OSV 40

Opel OSV 40 | foto: General Motors

V roce 1974 přišel na trh Opel Kadett C, třetí poválečná generace klíčového modelu značky na evropských trzích. V tom samém roce probíhala v Německu velká kampaň, která připomínala, aby se pasažéři v autech poutali. Tenkrát to nebylo obvyklé, povinnost poutání se po světě teprve šířila a bezpečnostní pásy měla jen nejnovější auta. Kadett C již pásy musel mít, podle německé legislativy jím musely být vybaveny vozy od roku 1970. Ale jen na předních sedadlech.

Poutání v roce 1974 ještě nebylo povinné, jen doporučené. Poutat se řidiči a spolujezdci na předních sedadlech museli v Německu (v Západním) až o dva roky později, na zadních sedadlech pak od roku 1979. Pro zajímavost: v Československu jsme se museli vepředu poutat již od roku 1967, vzadu od roku 1976. Ale jen mimo obec, v obci až od roku 1990. Samozřejmě jen v případě, kdy auto bezpečnostními pásy bylo vybaveno.

Opel svůj na svou dobu bezpečný model Kadett C připomněl při jeho čtyřicetiletém výročí a neopomněl ho zmínit jeho příspěvek pro vývoj pasivní bezpečnosti automobilů. Ale rozhodně to nebyla jen instalace pásů. Opel bral bezpečnost vážně a připravil speciální zkušební model Opel OSV 40. Zkratka znamenala Opel Safety Vehicle a číslo 40 odkazovalo na skutečnost, že toto auto při čelním nárazu v rychlosti 40 mil za hodinu (65 kilometrů za hodinu) ochránilo posádku. Dodejme, že šlo o náraz do pevné překážky.

Zachránil více než milion lidí, připoutal je

Německý patentový úřad vyhlásil tento kus popruhu se zvláštní sponou, který považujeme v autě za samozřejmost, v roce 1985 za jeden z osmi nejdůležitějších vynálezů dvacátého století. Před padesáti lety se bezpečnostní pás, jak ho známe dnes, poprvé objevil ve volvech jako součást základní výbavy.

Bezpečnostní pásy

Opel OSV 40 uspěl i při nárazech do sloupu v rychlosti 50 kilometrů za hodinu, při zadním a bočním nárazu i při testu převrácení. Auto vycházelo z Kadettu C, ale bylo v mnoha směrech výrazně modifikované. Zvnějšku je na první pohled nápadný upravenou přídí, která připomíná koncernového příbuzného Pontiac Firebird. To však není podstatné, důležitá byla struktura karoserie. Nárazníky vývojáři vyplnili polyuretanovou pěnou. Pomáhala absorbovat energii nárazu a do určité rychlosti při nárazu dokázala zabránit větším deformacím.

Stejnou pěnu výrobce použil do dveří a do prahů, kde pohlcovala energii při bočním nárazu. Uvnitř bezpečnostního speciálu byla instalována originální přední sedadla, která měla velmi nezvykle tvarované opěrky hlavy. Ty byly uchyceny do kolejnic na střeše, aby se sedadla dala posouvat. Zvláštní tvar opěrek nebyl samoúčelný, měl řidiči vylepšit výhled vzad. Sedadla byla nadprůměrně široká s bočními výztužemi a měkkým polstrováním. Bylo to tehdejší nahrazení dnešních bočních airbagů a ochrana pasažérů při bočním nárazu.

Polyuretanovou pěnu výrobce ve velké míře použil i v interiéru. Opět to byl v podstatě takový pasivní airbag. Opel dvoucentimetrovou vrstvou pěny obložil palubní desku, výplně dveří a další části interiéru. Speciální měkkou část měla i spodní část volantu. Přední sklo pak bylo vícevrstvé a do karoserie bylo vlepené. Na čtyřech sedadlech má ten superbezpečný opel tříbodové bezpečností pásy, na předních sedadlech s automatickým napínáním.

Opel OSV 40

Příspěvkem k pasivní bezpečnosti byl i varovný systém dodaný společností Hella. Sledoval 11 funkcí a v případě jejich výpadku upozornil řidiče varovnou kontrolkou na palubní desce. Za zadním sklem byla čtyři přídavná světla, která upozorňovala na prudké brzdění a dublovala varovná světla. Zpětné zrcátko (tehdy se montovalo jen na straně řidiče) bylo dělené, což zmenšovalo mrtvý úhel.

Opel Kadett C

Z výčtu bezpečnostních funkcí je patrné, že Opel na to v mnoha směrech šel již před čtyřiceti lety správným směrem. Mnoho tehdejších inovací dnes bereme v autech jako samozřejmost, i když třeba lomené zrcátko u spolujezdce, což je pár korun navíc, stále mnohá levnější auta nemají.

Samozřejmě v konstrukci karoserie aut došlo za 40 let k obrovskému pokroku a současným autům se Opel OSV 40 blíží jen hmotností okolo jedné tuny. K této hodnotě se dnes auta díky použití vysokopevnostní oceli zase blíží. Díky sestavám airbagů, elektronice a dalším funkcím jsou dnes auta mnohem bezpečnější. Ale nějak se začít muselo.

Autor:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...